Tuesday, March 23, 2010

jom bace...=)


IQRA'....
wahyu pertama yang disampaikan kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW...
membaca nih byk faedahnya...membaca dapat ilmu..membaca dapat tajamkan fikiran...membaca dapat hindari nyanyuk di hari tua sok... membaca mampu memuhasabah diri..membaca mampu buat kita umat yang dihormati.. sebagai orang Islam, membaca patutnya jadi amalan kita..bila ada masalah...baca Al-Quran...insyaAllah..ada penyelesaian nya dalam kitab suci kita tuh.. klw tak fhm pun takpe..bace al-quran kan menenangkan diri..
teringat time kecik.....hari2 ayah beli buku bagi bace (thanx ayah!)..sampai adam adli dan amir amin( adik gue men) jadi ulat buku sampai la nih... membaca buat kan aku tak takut untuk berdepan dengan persoalan..sbb aku tau apa2 persoalan dlm dunia nih, ada kalam yang mampu menjawabnya..
ada orang yg heran tgok aku...g kelas lambat, kerap ponteng...assgnmnt lmbt antar..tak lengkap lak tuh..zaman sekolah jgn kate lah.......kerja sekolah pun aku tak kenal...(ngeh3)..buat esei, tapi takde rujukan..(urk...bibliografi rekaan semate2.jgn gtau cik diana! )tapi alhamdulillah...aku bleh survive g...masih lagi mampu menghadapi semue ujian2 tuh...puncanya?? sebab aku byk baca time kecik kot..so, rsenye klw tak bce skang pun,ade lah ckit clue ttg topik2 yg bersangkutan...( tegur aku klw aku takbur n riak..)

membaca juga sebenarnye mengundang dosa...hari nih, the only book people love to read is faceBOOK...

dari mane lak dtg dose membace nih?? bile kite bace bnde yg berunsur fitnah..(dkat buku bernama faceBOOK nih especially) bile kite percaye bnde tuh...n bile kite dengan sengajenye mengajak org lain pulak bace n percaya.. membace jugak boleh rosakkan akidah..hah??? ye...bile ygkite bce tuh kalam2 sesat rekaan syaitan laknatullah bertopengkan manusia....banyak kan sekarang nih??

pernah aku g library...ternampak sumthing kat depan pintu masuk library..mcm yg korg boleh tgok kat atas tuh... "for display only'... oi people! books are not for display! books are meant to be read....ok?? hish!!

jom3....kite bace buku...kesian kat org2 yg tulis buku2...bersengkang mate mengadap typewriter, laptop, PC, just nak menghasilkan senaskhah buku untuk di bace oleh org yg die tak knal...
tu je buat mase nih..hehe..selamat membace...........=)

(p/s:waktu tulis post nih..tgh ngantok yg amat mengadap assgnmnt writing skill...so jgn marah klw bercelaru, takde thesis statement, takde topic sentence..hahaha...)


1 comment: