Saturday, April 9, 2011

Rebab Berbisik: Teater atau Cheap Matinee??


Baru pulang dari menonton Rebab Berbisik di Istana Budaya. Dah lama tak tonton "teater", dan bagi aku, ini adalah teater, bukan "cheap matinee" yang hari ni sering dijual oleh entah sesiapa, dan dilakonkan oleh entah sesiapa.

Kenapa pulak aku cakap macam ni?? Natrah, P.Ramlee, Tun Mahathir, Lat, Puteri Gunung Ledang, Impak Maksima (WTF??) tu bukan teater ke??

Well, ada orang (atau RAMAI SEBENARNYA ORANG) yang sangat enjoy dan bangga tonton show2 "box office" ni, dan aku juga takkan tipu diri sendiri; aku sendiri pun kalau berpeluang tonton show2 ni pasti terhibur gak..but ITS NOT THEATRE.. itu hanya "cheap matinee" ada beza antara teater dan cheap matinee..dan bagi aku mudah je nak define: tengok jumlah penonton, dan siapa pelakonnya.

Tak perlu jual nama2 macam Erra Fazira, Siti Nurhaliza, Maya Karin, Remy Ishak, Awie, atau sape2 je kat aku.. aku hanya perlu tengok, apa tema yang diangkat (and i'm not too fond of "musical"..like duh?)

Rebab Berbisik berjaya bagi aku..maybe ini hanya antara teater yang aku berpeluang tonton recently, so, ramai yang akan pertikaikan macam mana aku nak banding kalau aku sendiri tak tgok yg lain..but trust me dude..justifikasi aku berbeda.


Antara yang hadir tonton Rebab Berbisik tadi termasuklah
A. Samad Said, dan Khalid Salleh. Somehow, bagi aku, kehadiran Khalid Salleh adalah bukti penting dakwaan aku. Beliau adalah pengarah teater yang tegas, dan beliau juga adalah antara orang yang bangun dan pertahankan kesucian teater yang makin dinodai dengan komersialisasi teater dan musikal yang bersepah-sepah.

Anyway, sapa lah aku nak kritik lebih2 kan?? ini hanya pandangan aku, dan cita rasa aku..so, Agak2lah!!

Adiou!!

6 comments:

  1. best gila theater nih. though i'm not into theater sangat, but because it was witty and humourous, i jadi suke pulak :)

    btw, i'm your junior. do drop by my blog too tau

    http://mamaimia.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. lain org lain pandangan..sy x tgk Rebab Berbisik. 1st tym tgk teater ms Lat Kg Boy. Teater d Msia 'mula dipandang' since PGL. am I rite? kalau sy slh sila list kn brapa teater yg dikenali sblm PGL =)
    Khalid Salleh x semestinya btl. seni itu abstrak. xde guideline apa yg patut n x patut dibuat. Mungkin Rebab Berbisik seswai dgn jiwanya. Utk mbawa org tgk teater, teater kena ada x-factor. Bkn teater syok sendiri which is org teater sj fhm mksd tersirat tp yg tersurat kita msh terpinga-pinga.
    Well, siapalah sy utk komen lbh2. e2 skadar pdpt pribadi. =)
    http://tinta-moden.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. ngamm!! tahnk you for sharing your thoughts peeps..

    macam saya cakap..siapalah saya untuk kritik lebih2 kan...tepuk dada tanya selera.. saya bukan dari line yg suka glamorous theater nih..at least, saya lebih suka teater mcm geng2 RAT(rumah anak teater)buat... lebih jujur, dan tidak menjual nama pelakon.. masing2 ada pandangan masing2..

    as for PGL, and the rest..itu teater untuk dikomersialkan..well..mcm cik zul cakap, penggiat teater skarang ada dua, aktivis vs selebriti. as for selebriti, kat mana diorang sebelum nih?? come on..do they really love teater? atau just nak org pandang sebab "mampu belakon dlm teater".. dari dulu lagi...seni teater bukan seni yg semudah beraksi depan kamera.. dari zaman sekolah lagi, saya byk baca komentari tentang teater. Istana Budaya for example: dulu mana de artis2 nih dtg lepak..IB dulu tempat lepak dan belajar geng2 teater.. dorg tak kejar glamer, tak kejar publisiti.. they are very honest with their art.. ini sama sekali tepat dgn istilah Plato tentang seni: seni adalah keindahan dan kejujuran.

    saya tak pandang rendah geng2 teater yg glamor..just pada saya: kenapa baru hari ni, lpas PGL, baru semua sibuk nak teater gak..kenapa zaman Fauziah Nawi, Zizie Zulkifli, Sabri Yunus apa semua main teater, dorg tak join?? Sebab tak glamer..tak masuk URTV.. so, ini antara sebab saya ckp: selebriti and producer megamillionaire nih tak jujur.. eksploitasi seni teater sebagai cara utk kutip untung..

    atau, maybe ini interpretasi mereka untuk tukar wajah teater dari ala2 "teater bangsawan" ke Broadway punya style.. but, yeah, ini pandangan saya ja..=)

    ReplyDelete
  4. sebanrnya kan, takde yg syok sendiri dalam teater mcm Rebab Berbisik, Short Eyes, etc... dorg nih eksperimentasi... dorg tak harapkan pun kutipan tiket box office.. dorg cuma harap, orang hargai seni "abstrak" yg dorg bawak.. contohnya: pementasan Julia haritu..rasanya2, sama mcm PGL, Lat, P.Ramlee etc, atau sama mcm Rebab Berbisik, Short Eyes, etc..??

    rasanya, lebih sama mcm yg kedua tadi;abstrak, dan memerlukan penuh penghayatan..=) sebab, seni sentiasa memerlukan penghayatan, bukan perhatian semata-mata... hehe..jangan marah ek...komen saya selalu bercanggah dgn org lain..=P

    ReplyDelete
  5. salam......setiap orng berbeza cita rasa..berbeza selera...berbeza pemikiran.....yang baek kite terima ..yanng buruk kita jauhkan...tq

    ReplyDelete
  6. nice one... i dun even know whatsa rebab means~

    ReplyDelete