Wednesday, August 3, 2011

Ni aku nak bebel pasal Sosialism lagi nih!!




Ginih lah....dalam dunia ini, tiada perkara yang tidak berkembang. termasuklah Sosialisma.

Sosialisma sudah pun berkembang ikut peredaran zaman. Ini zaman yang dipanggil zaman hak asasi. Makanya, sosialisma memandang bahawa hak asasi itu satu keperluan yang sejajar dengan tuntutan masyarakat.

Sosialisma sudah berkembang. Dahulu, penekanan terhadap konsep komunisma itu sebenarnya relevan...kenapa?? Kerananya, zaman itu adalah zaman perang.. ya... PERANG DUNIA KEDUA.. tiada pihak yang tidak angkat senjata!!

Kaum pemodal(kapitalis) yang banyak menaja wang kepada kaum2 nasionalis juga angkat senjata (malalui tentera2 yg dibayar oleh nasionalis).. kaum2 feudal melayu juga angkat senjata (melalui askar2 melayu).. jadi kenapa bila komunis angkat senjata, arakian ia menjadi satu kesalahan dan dosa buruk?? Sedangkan kaum2 nasionalis ini bukan sahaja angkat senjata, disusulinya pula dengan meriam, kapal perang, kapal selam, jet dan sebagainya!! sedangkan soldadu komunis ini hanya mengangkat senjata kampung yang sebenarnya mudah didapati zaman itu: eg senapang patah, rifle kayu... Adil kah kalau mereka yang punya bom atom tidak pula dipandang ganas??

baik..itu DAHULU! zaman perang....rasanya sudah terungkai bahawa keperluan komunis angkat senjata itu relevan...apa lagi, mereka ini jijik melihat penjajah!!

SEKARANG...zaman sudah berubah.. benar, komunis sudah tidak relevan..alang bodoh sekali siapa yang masih berteriak menyambung kerja2 angkat senjata.. lawan kini dengan akal... sedang akal yang jadi taruhan siapa lebih berkuasa, tidak pula sosialisma mampu menang...kerana akal bisa dibeli dengan DUIT!! sosialisma benci kepada DUIT!! jiwa dan roh manusia jadi barang dagangan oleh kapitalis,, itu yang dibenci oleh sosialisma!!

di Malaysia, bila PSM6 ditahan..kita harus bersedih. mereka ni orang bagus-bagus! Dr Jeya misalnya, memahami bahawa sosialisma sudah berubah.. bukan sahaja sosialisma jadi panduan sistem ekonomi dan politik, sosialisma harus jadi nadi kepada keadilan sosial! maka sebab itu, diberinya oleh Dr Jeya ini pendidikan dan perubatan percuma kepada anak2 miskin di Sungai Siput, kawasan SamyVellu si pendokong kapitalisma!!

sosialisma hari ini berjaya mengumpul akal2 sehat dan bijak untuk memimpin masyarakat. ternyata kapitalis melalui barisan nasionalis tajaannya sudah gagal! (sebab itu wujudnya kempen Udahlah..!) sistem kita bobrok hari ini.. hanya yang sihat kocek dan dompetnya sahaja boleh menikmati yang terbaik di Malaysia. Kesihatan, pendidikan, pengangkutan, dan makanan! Yang miskin dan melarat, nak jumpa doktor pun appointmentnya sampai sebulan!! Ini bukan benda main2 di mata sosialis.

Sosialis adalah ahli masyarakat. Kerja dan niat mereka adalah demi masyarakat..(sebab itu digelarnya mereka ini SOSIALIS)..tapi di Malaysia, pendidikan terhadap fahaman2 begini tak wujud. Ini malapetaka! Masyarakat tidak berilmu mudah ditipu! Bila ditipunya dari kecil..besar sudah liat!!

Sosialisma dikatakan tiada agama...sila tampar muka sendiri! Sosialisma menuntut pendokongnya menghormati dan membantu ahli masyarakat. Berkongsi harta kekayaan dengan orang2 miskin. Cukai harus adil. Riba harus ditolak. Tiada agama kah begini?? Agama mana yang ditentang oleh sosialisma??

Manakala kapitalis pula paksinya adalah satu: GREED. Ini anutan wajib bagi kaum kapitalis. bagaimana?? kalau yang begini, ada agama kah??

Sentuh sedikit pada feudal: ada agama? mungkin... hormat agama?? tidak! Apakah kita hormat pada Tuhan bila kita disuruhnya SEMBAH pada manusia yang hierarkinya terletak atas melangit dalam sistem feudal.. Agama apa ini???

Mudah sahaja untuk kita faham kalau kita buka otak dan mata... lebih mudah kalau kita pekakkan telinga kepada omong kosong yang hanya nak jaga periuk nasi rakan2 kapitalis; yang terus2an menaja kempen politik nasionalis dan terus2an juga mengisi kantung kaum feudal!

1 comment: