Tuesday, September 27, 2011

Negara Ini Tengah Sakit.


Okay, buka mata jap lah.

Negara kita memang perlukan apa yang dipanggil "regime change". Perubahan total. tak mampu dah sebenarnya untuk berpeluk tubuh dan nganga mengharapkan hari esok akan jadi lebih baik, tanpa kita partisipasi dalam proses perubahan tu.

Kerajaan atau Government kita korup. Itu realiti yang simple, tapi tak semua orang MAHU TERIMA KENYATAAN.

Rasuah makin meningkat bukan mainan pembangkang. Bukan fitnah mana-mana pihak. Laporan media negara kita tidak bebas, apa lagi jujur. Akhbar Utusan misalnya dimiliki UMNO dengan 60% saham syarikat (tanya Datuk Ahmad Maslan, Ketua Penerangan UMNO kalau tak percaya), akhbar The Star dimiliki oleh MCA. Harakah dimiliki PAS, cuma kontrarinya, akhbar itu bukan akhbar harian, bukan akhbar arus perdana. Begitu juga dengan stesen TV. Di Malaysia, hanya ada dua sahaja stesen TV. RTM dan Media Prima. Astro bukan untuk semua orang. Dan kedua-duanya juga dikawal dan diselia kerajaan. Makanya, media berat sebelah bukan omong kosong. Sudah dibuktikan, cuma belum diakui hakikatnya. Kesimpulannya, media popular sebegini tidak boleh dipercayai ketelusannya.

Kita tak perlu letak diri kita dalam environment politik untuk faham masalah atau penyakit negara kita. Cukup sahaja kita terima hakikat ini: rasuah wujud di negara kita, dan ia bukan sedikit. Tanggungjawab rakyat adalah menentang rasuah. Mengapa rasuah perlu ditentang? Analoginya mudah: ada road block, polis tahan seorang pemandu. Minta IC, mntak lesen.Takde.. nak settle, polis minta duit kopi. Bagi. Macam mana kalau yang rasuah dengan polis tu sebenarnya perompak? Pembunuh? Perogol? lepas dari road block, terus dia sambung kerja dia. Mudah kan untuk faham?

Rasuah dalam kerajaan pula mcm mana? Menteri nak buat jambatan. Ada syarikat yang berminat, tapi tak reti buat pun jambatan. Mintak projek. Menteri taknak bagi. Takpe..suap sikit. Dapat! Esok projek mula. Kontraktor ni tak reti buat. Panggil orang lain buat. Sub..sub..sub.. dari kos 3 juta jadi sampai 10 juta. tambah peruntukan, janji poket menteri penuh, poket kotraktor penuh. Peruntukan asal 3 juta, lagi 7 juta tambahan tu sebenarnya peruntukan untuk buat sekolah di kampung pendalaman. Projek sekolah batal. Rugi kan? takpe. Sebulan kemudian, jambatan siap. Mewah! satu kereta lalu, dua, tiga, empat. Prammmmm!!! Runtuh! Rupa2nya, dari 4 lapis kontraktor yang sub-sub-sub projek tadi tu, takde pun yang reti. Semua rasuah balik je untuk makan untung. Nyawa pengguna tergadai. Oh ya! Lupa pula, duit 10 juta tu duit siapa? Duit menteri? Duit "kerajaan"?? bukanla! Duit pembayar cukai! Duit orang ramai. Projek tu harta awam. Bahaya kan rasuah? Boleh faham kenapa rasuah ni no wahid perlu kita tentang?

Sambung balik tadi. Betul ke bukan mainan pembangkang? jawapannya: YA! Satu dunia tahu indeks rasuah negara kita teruk! Afrika Selatan pun atas kita lagi la! Kenapa jadi macam ni?? Sebab orang-orang di atas tak serius tentang rasuah. Macam mana pula tak serius?? Rasuah kan wajib ditentang? Takkan menteri tak lawan rasuah. mereka kan pemimpin? Tokoh? Itu lah korang silap. mereka lah penyumbang utama indeks rasuah. Kalau yang besar-besar berani makan rasuah, yang kecil2 pun tak takut lah.. PM makan rasuah tak?? Tak tau lah kalau PM makan rasuah ke tak, tapi kalau bagi tu, ada kot. Hmm..bagi rasuah tak salah kan?? memudahkan urusan negara. Macam beli kapal selam scorpene. Tok Bomoh pun ambil pengeras! kan?? Ye lah korg!

bagi atau makan..sama je!! Duit yang diguna untuk bayar rasuah tu duit siapa?? Amboii...takkan tu pun tak bleh pikir. Semata-mata nak dapatkan satu tandatangan persetujuan jual beli, terpaksa bayar komisen ratus2 juta. Ratus2 juta tu boleh bina ratus2 sekolah lagi tau tak!

Aku fitnah ke?? Tak. Aku cuba sedaya upaya kat sini untuk tak ambil mana-mana kenyataan pembangkang. Aku ambil Indeks Rasuah dari Transparency International. badan pemantau rasuah dunia. Aku ambil fakta ratus2 juta PM guna untuk bayar komisen dari Suaram dan klip2 youtube perbahasan di Parlimen. PM sendiri yang akui : RM500 juta untuk pembelian Scorpene bukan rasuah, tetapi komisyen yang telah dipersetujui. So, aku tipu lagi??

So, masih tak nak akui lagi rasuah memang wujud, dan regime change diperlukan (bak kata Pak Samad). Ala...entah-entah Transparency dengan Suaram tu agen pembangkang. Saje nak support pembangkang supaya menang pilihan raya. Aku pun sama. Agen pembangkang. Bagi yang rasa macam tu, boleh berenti baca sampai sini. terima kasih. Bagi yang masih berfikir teruskan. Sikit je lagi.

kenyataannya, pembangkang tu ada pusat kajian macam Transparency? Macam Zentrum? Macam Suaram? Gila! Sanggup pula dorg buat base luar negara hanya untuk menang undi kat sini. hebat! Korang..pembangkang tu pun ambik fakta-fakta yang dorg dok jual pagi petang siang malam tu dekat NGO, pusat kajian, universiti, kes-kes luar negara dan sebagainya. Erti kata lain, kalau takde orang-orang macam Zentrum, Transparency, Suaram..pembangkang tu takde isu pun! Faham sekarang?? Aku bercakap bukan untuk pembangkang. Aku bercakap untuk hantar mesej mudah je:

NEGARA INI RASUAHNYA TINGGI, MAKANYA ITU PERLU DIUBAH!

nak ubah macam mana?? Ok..yang dah cukup umur, pergi daftar undi. sampai PRU, undilah! Siapa pun pilihan korang, jangan pilih yang korup. Itu je.

UNDILAH!!

No comments:

Post a Comment