Friday, December 2, 2011

Hamba Sistem

Memanggil diri sebagai pemimpin itu enteng ya?

Cuba satu kali kamu jadi pengikut(hamba sistem).

Nah, rasakan..

Bayar cukai-cukai itu.

Kerja hingga basah baju kamu.

Lari sana-sini dengan motor buruk ini.

Tak cukup.

Sekolahkan anak kamu.

Bayar yuran-yurannya.

Hutang sana sini.

Bayar ongkos-ongkos api air.

Mengeluh di pasar.

Mengeluh di stesen minyak.

Mengeluh di pejabat tanah.

Mengeluh sebelum tidur.

Dan mengeluh seusai tidur.


Apa rasanya?


5 comments:

  1. Biarlah Adam nak bertindak awal atau lambat. Jika dia rasa tindakannya itu perlu and mempunyai asbab. Jika dia rasa korupsi itu harus dibendung dengan lantang maka biar dia bendung. Kita tidak mahu negara ini dibayangi keamanan yang samar. Saya tidak berpihak kepada sesiapa. Tetapi, mahasiswa seharusnya kritikal. Pendapat mahasiswa harus diterima pakai dan tidak dibendung. Apa anda mahu negara ditadbir manusia lewah? Menara gading adalah training ground kepada pemimpin hebat. Saya amat benci mendengar anda mengaitkan Adam akan menjadi Guru yang teruk. Apa subjek di sekolah itu semuanya politik? Apa anda kenal Adam Adli dalam dan luar. Semoga para pengulas berjaya dengan ideologi yang dipegang dan terus mentadbir negara ini. Anda kan hebat2 semuanya.

    ReplyDelete
  2. Cara tu yang tak menunjukkan seorang mahasiswa yang matang..

    ReplyDelete
  3. Tidak semua anak muda punya keberanian seperti anda. Kuatkan semangat serta tekad.
    Jangan peduli kutukan serta tohmahan. Atas dasar apa mereka menyalahkan tindakan anda? Anda tidak mencuri, berbohong, memfitnah, membunuh atau menggunakan harta rakyat secara salah. Sebagai rakyat malaysia dan sebagai mahasiswa anda berhak untok bersuara. Salute you Adam Adli. I definitely will be proud if I were to have a son like you.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum saudara adam adli,

    ikut la org nk ckp apa, nk ugut, caci, maki.., x matang ke hape..*agak ramai mnusia berjiwa sensitif benor kt mesia*
    saya pn dah prnh dgr dgn modal 'kurang ajar'sblm nie klau ade ank muda bersuara.. ikut suke hati mrk laa... ckp xde fakta, bwk la kluar pglima perang, artis, pengulas berita bagai...

    sblm nie, saya x knl siapa adam adli..
    tp leps kes trun nek bndera, panas, saya mula mencari, siapa, apa knpa bgaimana.. dan sye rse sgt malu.. malu ngn anda, mlu ngn rkyt mesia, malu ngn dri sndri..

    biarla semua ckp anda x matang, tp hakiktnyer anda jauh lgi matang compared ngn mahasiswa2 len.. (dgr anda ckp interview da taw matang, x gelabah,yg penting,ad point)
    compared 2 me je lah,name je mahasiswa, rase berslh pn ad, dpt biasiswa, gune duit rkyt, harapan supaya boleh lah kirenyer menolong rakyat, bela mereka, berkhidmat utk mereka, tp saya lgsg x pkir soal negara, soal kebajikan mereka, sgt malu klau nk banding ngn saudara belajar pn berhutang, tp ad mse nk pkir soal komuniti, soal rakyat, soal umat..

    mahasiswa yg mrh2 kat anda tu, biar mrk fkir sndri tindkn mrk matang ke x,klau anda x ad sape lagi nk tlg fkir, nk hrpkn mereka, bkn mereka la, saya sndri pn.. mne fikir..

    till u took the action, semua bukak mata, saya mula tanya siapa kenapa? demo? AUKU?
    AUKU.. selain definisi, i know nothing bout AUKU .. except ad org dewasa ajar saya, kalau xde AUKU mahasiswa sibuk berpolitik smpai tercicir..(ikut je saya, mmg pakturut la *terkene kt btg hidung*)
    to my surprise,my fellows ramai x thu apa2 psl AUKU

    saya mula peduli, saya nk tahu siapa anda, kenapa, saya baca blog anda, tahu AUKU meninds anda *even x clear sgt*, anda banyak membaca(malu lagi), byk info,thu perlembagaan negara sbb itu anda bukannya bodoh..

    kalau anda x turunkun bendera itu hari,
    mne mungkin saya tahu psl auku...
    mne mgkin sye tahu hak2 mahasiswa..
    mne mgkin saya fhm perjuangan korang
    lgi la Hari Hartal, sosialisme, korupsi, rasuah...

    so, terima kasih adam adli byk2 sbb buat saya bukak mata, sbb buat saya pkir, peduli isu mahasiswa, tanggungjawab, isu negara.. isu semasa

    terima kasih sbb buat sorang mahasiswa ni bangun dri tido...

    terima kasih sbb anda lahir pd zaman saya.. saya bangga!

    soal kurang ajar bt turun bendera SEKEJAP, pndpt peribadi saya x kurg ajar, tp tu la pndpt berbeza2..
    kut ye pn semua org ckp kurang ajar, saya tahu ini pnglmn, saya yakin anda akan belajar ,sbb anda bukannye bodoh, anda mahasiswa!..

    *tp in case stu hri nti anda jdi pm(ameen), ad mahasiswa trunkn bndera muka anda, anda xyah lar kecik ati lak =)*

    saya hanya mmpu berdoa utk perjuangn anda dan rakan2 anda, dari jauh

    *last, trime kasih kpd pemudo umno mne ntah dn siape2 yg terlibat marah, ugut sekaligus mempromotekn lagi anda n perjuangn anda

    ReplyDelete
  5. orang yang mencaci kat sini la yang tak matang..

    hidup adam adli!

    ReplyDelete