Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan Kareem Sudah Tiba!


Ramadhan sudah tiba! teringat zaman kanak-kanak..bulan ini bulan paling aku tunggu..kenapa??? sebab aku tak suka makan time kcik...hahaha..nak bagi aku makan tu mama terpaksa sumbat dalam mulut..hahaha... bila bulan puasa, aku tak yah makan!! huhu..tapi lama2 lapar pulak..
first time puasa dlu, kenangan paling tak boleh dilupakan adalah bila mama terpaksa tidur atas perut aku untuk bagi aku tahan lapar..hahahaha...adoi...banyak lagi kenangan tak leh lupe..

zaman sekolah dulu pun lawak gak...macam mana aku n kawan-kawan dlu lawan sape paling byk ponteng puasa(apekah???)...hahaha...ramai2 g mcD, take away, n makan dlm toilet..time2 gitu, mangkuk tandas pun nampak bersih, boleh buat meja.. XD

dan yang paling terkesan sekali, macam mana zaman2 rock dlu, pakat ramai2 dgn geng2 jahat ni bawak makanan baki sahur atau berbuka semalam...makanan paling mewah pernah aku seludup time tu kepak ayam percik..berebut mkn..hahaha...then, kantoi dengan cikgu..yang bestnye, aku sorg je kantoi..habih die ugut aku suruh petik nama sape yang ponteng sekali...klw tak petik, die nak call van mayat angkut aku...adoiyai....

kantin sekolah aku dulu memang aku anggap kantin terbaik dalam malaysia...makanan dorg mewah..berbaloi dgn harge yang dibayar...bulan puase pun dorg masak serupe tu gak..so, habih je waktu sekolah, cepat2 kitorg g kantin, bungkus nasik, makan dlm stor..tiap hari aku bedal lauk yang same: nasi, paru sambal, ikan keli...sedap gilos!! yang tak tahan, aku ingat lagi...penolong kanan kitorg pun same je!! tak puase gak!! kantoi dgn kitorg, die masuk dapur kantin ikut pintu belakang..sjak dari hari tu..klw nmpk muke die je, aku mesti gelak dalam hati...adoi....

tapi, tu semua dulu lah...sekarang nih....malu gak lah nak buat gitu...tapi mcmne pun...harap2 ayam goreng kedai azizan depan kolej nih tidak digoreng awal2.....tak tahan aku bau die!!! XD

teringat dulu ayah ajar aku..puasa nih selain menahan lapar, kena tahan nafsu... puasa nih, nak bagi kita ingat kepada nasib2 orang yang susah..orang2 yang tak dapat makan mcm kita..hidup kais pagi makan pagi...hmm........moga ramadhan ni dapat bagi keinsafan kat smua orang..termasuk diri ini...aminn....

Adam Adli mengucapkan selamat menyambut kehadhiran bulan penuh rahmat-Ramadhan.. semoga amalan kita diterima Allah..

No comments:

Post a Comment