Tuesday, August 31, 2010

Merdeka!!! (???)



31 Ogos..tarikh yang kalau kecik2 dulu cukup aku nantikan. tarikh yang aku anggap hari untuk bercuti, bersenang-senang, bangun lewat, berhip hip hooray, dan segala bagai interpretasi "kemerdekaan" lagi buat aku. klw di sekolah, rajin gak aku join aktiviti bertemakan kemerdekaan..nyanyian lah, hias kelas lah, baca puisi lah, pementasan lah..mcm2 lagi.. tapi antara sedar atau tidak, semakin lama, aku mula tak berminta dengan tarikh ini. tak patriotik lagi kah aku??

atau, semakin aku dewasa, semakin aku sedar, ada benda yang tak kena dengan tarikh ini??

aku suka layari blog-blog yang banyak memperdebatkan hal ini.. dan aku tekankan di sini, mereka bukan bloggers tak bertauliah(mcm aku..). mereka adalah pengkaji sejarah, cerdik pandai dan orang-orang yg sezaman dengan merdeka..blog menjadi wadah mereka kerana kebebasan bersuara yang ditawarkan melalui blog. lagipun, Malaysian kan suke baca blog..itu medium terbaik bagi mereka.

antara banyak blog yang aku layari seperti tukartiub, sepuluh tahun sebelum merdeka, dan sekapal dengannya..kebanyakkanya merumuskan, negara kita merdeka dengan cara yang..agak...tidak membanggakan..................digambarkan pejuang2 United Malays National Organisation sebagai pembela bangsa dan negara..benarkah??? kaji semula pembaca budiman..siapa yang mati dibedil?? siapa yang dibuang negeri?? siapa yang diisytiharkan pengkhianat Tanah Melayu?? siapa pula yang menggelar diri pejuang kemerdekaan..?? sedangkan kita merdeka dengan cara yang...aduh..........kurang bermaruah..menjilat punggung penjajah..bersekongkol dengan mereka...bentuk negara ini mengikut selera penjajah..

bukan tidak berterima kasih,cuma kecewa, kenapa sejarah dipermain2kan sebegini rupa? sejarah tetap sejarah...jangan lah suka hati ubah sejarah untuk jaga imej sesetengah pihak..
memperbodohkan anak2 muda dan generasi kecil adalah kerja mereka selama ini.. kenapa takut pada sejarah?? ini realiti, bukan fitnah... Prof Emeritus Dato' Dr. Khoo Kay Kim pun pernah urge kerajaan untuk buat perubahan secara total mengenai subjek sejarah di sekolah..terlalu banyak benda di sorok..relax arh..klw tak buat salah, buat pe nak nyorok kan???

oh ya..aku letak bendera kat atas tu..kenapa?? tu bendera apa?? tu bukan bendera baru malaysia..itu bendera asal yang sepatutnya diguna pakai kita.. sang saka merah putih seperti singapura dan indonesia adalah lambang maruah nusantara..kepulauan melayu..
merah tanda darah dan maruah, putih itu suci..putih kesucian berada di bawah merah sebagai 'bumi' yang menyokong darah maruah..kalau 'bumi' suci berwarna putih itu hilang, maka tumpahlah darah, gugurlah maruah..itu dia nilai dan maksud bendera itu..bukan mcm sekarang..14 jalur tanda 14 negeri dalam Malaysia..kalau Sabah Sarawak keluar Malaysia satu hari nanti mcamna??? kurangkan bucu bintang dengan jalur?? hahaha.. ooopss...terlebih dah ni..menghina bendera kita...tapi tak kira berapa ribu kali aku tengok bendera 'kita' nih...aku masih lagi rasa aku tengah tgok bendera Amerika sambil nyanyi lagu Mamula Moon....hmm... Amerika tiru kita kot......( kalau tak tau ape die Mamula Moon, sila tanye TV atas jaluran- Youtube..)

lagi satu..sikit lagi sebelum habis.. sepatutnya, tarikh hari kebangsaan (hari kebangsaan, bukan hari merdeka!) kita, klw kita ikhlas bergabung dengan Sabah Sarawak, perlulah diubah ke 16 september..itu yang semoleknya, memandangkan kita kata kita Malaysia..Malaysia ditubuhkan 16 september, bukan 31 Ogos.. 31 Ogos hanya ada Federation of Malaya.. eh?? ikhlas ke kita bergabung dulu?? atau, pemimpin2 di semenanjung ni hanya terliur tengok kekayaan bumi di Borneo selepas habis bumi semenanjung botak di kerjakan??? musykil....ishh..tak baik..tak baik...

hmm..tu jelah...banyak lagi nak tulis, tapi takut nanti jadi lain lak....sorry ek, sape yang panas hati baca tulisan nih.....huhu....skema sangat pun tak best btol?? kna lah nakal2 sikit...ahakx!

( bile muncul malam Merdeka, maka jutaan Ringgit pun dibakar ke udara..anak2 muda pun bersuka ria..malam di Kuala Lumpur jadi siang..hingar dan bingar...manusia jadi beruk...tak kenal mana batas2 moral...Agak-agaklah!!)

1 comment: