Friday, July 29, 2011

KUIN6 dan PSM6

Signifikannya nombor 6 recently bila 6 orang mahasiswa dari KUIN digantung pengajian dan 6 orang aktivis PSM (click for brief info on PSM) pula ditahan di bawah Ordinan Darurat (Emergency Ordinant/EO, hence the popular uses of the term EO6 on the webs).

Dua tragedi ini cukup mengecewakan aktivis sosial, politik, dan mahasiswa.

Tragedi #1: KUIN6

Aku sempat bersama-sama dgn rakan2 mahasiswa lain dari Solidariti Mahasiswa Malaysia dalam memperjuangkan isu KUIN6 ni. Sedih dan kecewa, terkilan bukan kepalang bila sebuah kolej yang bernaung bawah Kerajaan Negeri PAS/Pakatan Rakyat sanggup menghukum pelajarnya yang bersuara menuntut hak mereka. Tak sepatutnya berlaku perkara sedemikian.
PR melalui Buku Jingga pernah menjamin bahawa AUKU tak akan digunapakai terhadap mahasiswa andai mereka berkuasa. Alhamdulillah, di Selangor janji dan resolusi ini ditepati, namun terkejut bila di Kedah, ia tak sama. Reaksi dan aksi Menteri Besarnya Ust Azizan bagi aku sangat angkuh.

Secara peribadi, bagi aku MB Kedah betul2 melampau dan tak relevan lagi. Mampuslah kalau orang nak cakap kami cuba menentang MB dan PAS ke hape ke..peduli hape??? Mahasiswa bukan boneka..boleh fikir punya... Jangan ingat UMNO buat kami lawan, PAS buat kami tak mau lawan..SAMA JE!! Lawan tetap Lawan!! (hahaha)...

Kami masih lagi giat memperjuangkan nasib KUIN6. Kami masih lagi berharap Rektor KUIN gugurkan hukuman terhadap 6 orang siswa yang mengepalai demo beberapa bulan lalu. Apa salah mereka bila mereka mempertahankan Kuliah Tahfiz yang didiami mereka?? Aku bangga dan teruja bila sampai di KUIN, ratusan siswa sedang berpiket secara aman. Malah, ustaz2 mereka turut sama join piket mereka! Ini baru solidariti!!

Tapi moment lucu bagi aku adalah bila aku sampai kat KUIN, nampak sangat lainnya aku!! Dengan T-shirt Rolling Stone, jeans lusuh, kasut Converse dan spek hitam..aku jadi alien ditengah lautan ustaz-ustaz dan ustazah..hahaha!! Syukri Razab (Pengerusi SMM) berapa kali tergelak bila pandang aku..ngaaa~~

Tragedi #2: PSM6/ EO6.

Aku pernah tulis pasal PSM dan sosialisma kalau korang ingat.. please lahh!! jadi lah orang berilmu sikit... Komunis dan sosialis pun tak reti beza ke Bijan Kazar???

Yang ini sangat meruntun jiwa aku. Bila aktivis sosialis ini ditahan ketika BERSIH 2.0 semakin hampir pada tarikhnya, aku dah rasa, ini bukan suatu tangkapan yang adil. Kehadiran aktivis2 ini hanya untuk masuk ke kampung dan bawa risalah kesedaran tentang isu2 dan kebobrokan Mustakbirin yang berkuasa sekarang..bukan menentang Agong!! Mereka adalah anggota masyarakat yang sangat berjasa dan ikhlas! Dr Jeya sangat terkenal di Sungai Siput atas kerja2 kebajikan seperti pendidikan dan perubatan percumanya untuk orang2 miskin.. Sanggup kita gelar orang begini pengganas???

Pada ketika ini, Dr Jeya yang sedang ditahan tanpa dibicarakan sudah pun melancarkan mogok lapar. Terkenang aku perjuangan Ghandi menuntut kemerdekaan India dahulu. Di Twitter dan FB, giat rakan2 kita dari PSM dan NGO2 lain menuntut pembelaan untuk PSM6. Aku terkesan bila mendengar khabar Dr Jeya mogok lapar demi rakan2nya yang turut sama ditahan. This is what we call a responsible leader!!

Di seluruh negara juga, kumpulan2 kecil yang mempunyai kesedaran tinggi melancarkan Candlelight Vigil sebagai sokongan semangat kepada EO6 dan Dr Jeya. Sebenarnya dah lama kita tak tgok masyarakat kita, tanpa kira asal, pangkat, warna kulit dan agama bersolidariti dan bersimpati atas kesusahan orang lain.

Kepada mustakbirin yang zhalim dan angkuh di atas sana, moga Allah membalas penindasan kamu terhadap orang2 yang teraniaya. Bayangkan, di saat Dr Jeya sedang mogok lapar, sang penguasa yang angkuh bergelak tawa sambil menyantap hidangan bak raja.. Yang mana satu yang masih anda mahu sanjung?? Mustakbirin angkuh dan sombong atau pemimpin kecil berhati luhur??

Sudahlah..aku pun dh ngantuk....moga hari esok, kita masih punya kesedaran dengan nasib2 orang yang di sekeliling kita..

Gugurkan hukuman terhadap KUIN6!

Bebaskan tahanan tanpa bicara EO6!!!

Solidariti kita terhadap mereka yang tertindas..!!

No comments:

Post a Comment