Tuesday, January 4, 2011

Anak Muda?? Mahasiswa??? Apa tu??





Sedar tak sedar, dah masuk 2011..(bye bye 2010)

Lama aku menyepi sebab takde talian internet dan agak busy dengan exam dan program2 time cuti sem..bukan sebab malas k?

tengok tajuk di atas; semua patut boleh agak.. ye... aku sedang bercakap tentang kita (kamu dan aku)..

sejenak, tengok gambar2 diatas...dua generasi mahasiswa (1974 dan 2010) sedang gigih membuktikan bahawa ANAK MUDA dan MAHASISWA PEDULI!!

kita anak muda..kita juga kebanyakannya adalah mahasiswa.. tak perlu cakap pasal masa depan, lebih baik kita renung masa ini...present day.. mana kedudukan kita hari ini?? adakah kita mampu berbangga dengan siapa kita hari ini??

sedih mengenang tahap pemikiran dan kesedaran anak2 muda dan mahasiswa kini..

semuanya pasal "they(or WE) simply don't care!!"

pagi ditipu Utusan, malam ditipu TV3, kita hanyut dunia ciptaan hegemoni dan kapitalis yang sedang membuat onar dan kira2 untung di belakang kita..dan kita, anak2 muda?? apa tindakan kita?? kita buat2 tak sedar dan biarkan je...

yang penting, malam minggu mau enjoy!! rempit sampai subuh!! clubbing sampai tercabut tulang!! minum sampai reput gigi!! INI KE DEFINISI ANAK MUDA???

pointer mau bagus!! assignment mau cun!! exam mau tip top!! peduli hape dengan masalah dunia... INI KE MAHASISWA?? TAKKAN MACAM NI JE??

sepatutnya anak muda yang pertahankan setiap hak dan keadilan, kebaikan dan kebajikan.. anak muda sepatutnya bangkit melawan korupsi yang terang benderang di sekeliling kita..anak muda seharusnya bangun melawan kekejaman dan penganiayaan terhadap kita..anak muda seharusnya jerit kepada "mereka" : KITA BUKAN BODOH!! AGAK2LAH NAK MENIPU PUN!!

anak muda patut sedar dan ubah keadaan sekarang.. dunia dah jadi GILA..SEBAB ORANG2 TUA YANG DAH NYANYUK sedang membuat untung untuk anak beranak mereka sebelum mati..dan kita hanya diam melihat mereka.. mereka kikis habis semua kekayaan dalam dunia..apa kita buat? nganga??

aku bagi contoh: Malaysia pengeluar sawit terbesar dunia..tapi minyak takde dalam pasaran..sebab ape??? SEBAB KAPITALIS PAKAT DENGAN PIHAK BERKUASA..CATU BEKALAN MINYAK...TUNGGU HARGA NAIK..JUAL BANYAK2 BALIK..UNTUNG BOLEH DOUBLE!! nampak???? simple kan?? semua orang boleh pikir kan?? tapi pernah anda peduli benda2 sebegini?? ANDA TAK TERASA TAPI MAK AYAH ANDA PARAH NAK CARI DUIT!!

KAPITALIS parasit dunia.......JANGAN PERCAYA KAPITALIS KERANA MEREKA HANYA MENYEMBAH DAN MEMUJA DUIT...

MAKA...di sini..lahirnya peranan anak muda... di sini, lahirnya peranan mahasiswa..wajib bagi kita memastikan dunia ditadbir dengan betul dan adil...kebajikan semua org di jaga...kekejaman, rasuah, korupsi, penyelewengan yg dah jadi hobi GENERASI TUA perlu ditentang... golongan penyembah duit; kapitalis perlu ditentang habis2an...kerana mereka ibu segala kekotoran dan kebatilan...duit boleh beli orang..duit boleh beli moral...duit boleh beli maruah..semuanya duit..duit..duit..!!

banyak yang kita boleh buat...antara yang paling mudah adalah BERSUARA!! JANGAN TAKUT!! pemimpin makan rasuah: DEDAHKAN!! kapitalis makan untung atas angin: TULIS DALAM AKHBAR!! alam sekitar dicemarkan : BERSIHKAN DAN LEMPANG ORANG YANG KOTORKAN!!

KITA HANYA PERLU AMBIL PEDULI!!!

ingat!! mahasiswa dan anak muda harus pikirkan kembali apa kita buat sekarang..jangan nanti dah tua baru nak terpekik terlolong...dah terlambat time tu!!

INI ZAMAN ANAK MUDA!! BANGUN DARI MIMPI!! ENOUGH WITH ENJOYING YOUR "ADOLESCENCE"...CABAR DUNIA INI!!!

merapu?? meraban?? memang pun...!! bila hati tengah geram dan panas...apa aku peduli dengan ayat?? ayat cantik tak guna...janji anda faham sudah...!!


Agak2lah.......

1 comment: