Sunday, February 20, 2011

Kenapa Anak Muda Hari Ini Lemah Episod 1

Artikel ini ditulis oleh saya dalam Page Legasi Mahasiswa Progresif..

Kenapa anak muda hari ini lemah?

satu: kecelaruan hala tuju. Satu masa dahulu, setiap anak muda ada pandangan bebas mengenai dunia.. yang memilih jalan Islamik, akan benar2 komited dengan perjuangan mereka. merantau keseluruh negara, berpersatuan, berusrah, berdebat dan sebagainya. Ada juga anak muda yang progresif memilih untuk memperjuangkan apa yang dipanggil gerakan sosialisma, mereka ramai2 menjadi aktivis masysrakat, turun naik pentas debat, menghabiskan waktu membaca karya2 filasuf agung dunia untuk mencari bentuk kehidupan sosial yang ideal.. menentang kezaliman dan penindasan; ambil contoh Peristiwa Baling 1974. kemudian, ada anak muda yang gigih bersastera, hidup mereka diabdikan dengan sastera, hingga lahirnya ramai sasterawan agung seperti Pak Samad, Shahnon Ahmad, dan seangkatan. Mata pena menjadi senjata mereka..perjuangan mereka tidak dijual beli..hidup mereka sederhana dan kaya dengan ilmu..

namun hari ini, mana dia semangat anak muda seperti dahulu? ke mana hilangnya bakat2 pemimpin? terlalu disogok dengan budaya hedonisma? terlalu menjadi pak turut? kita hari ini tiada hala tuju.. suatu masa dahulu, anak muda bangga membawa identiti mereka: Pejuang Islam, Sosialis, Sasterawan, Artis (bukan mcm hari ini, berbeda definisi artis hari ini), Politician, Aktivis, dan sebagainya..hari ini kita?? Siapa diri kita sendiri, kita pun tak tahu.. apa pembawaan diri kita? Adakah hidup aman damai hari ini menjadikan kita lemah;mungkin ya, mungkin tidak..

mana dia haluan kiri, mana dia haluan kanan pun kita tak tahu.. Parti2 politik mengambil kesempatan dari kejahilan hala tuju anak muda..disogok dengan wang, anak muda ikut, disogok dengan retorik, anak muda menurut, disogok dengan perjuangan palsu..pun anak muda ikut.. itu dia anak muda hari ini...anak muda pak turut, anak muda yang diperbodohkan..

tetapkan hala tuju anda..study sedalam mungkin matlamat hidup anda..jangan pentingkan diri dengan meletak hala tuju seperti mahu kaya, mahu hidup senang.. fikirkan masyarakat sekeliling anda...dunia ini suatu masa dahulu adalah milik anak muda...sehinggalah hegemoni merasuk minda anak muda dengan dakyah lalai dan kemakmuran palsu, kita jadi tunduk.. hari ini, bermula hari ini, kita kembalikan dunia ini kepada anak muda...dunia ini milik kita..

akan bersambung.....

No comments:

Post a Comment